Volač a Klikač znovu v akci, tentokrát cílí na vaši platební kartu

Tvoje cesta onlinem

ČSOB

7. ledna 2025

Kyberpodvodníci nezahálí a aktuálně přichází s novým typem podvodu, který začíná rozesláním podvodného odkazu s apelem k aktualizaci bankovní aplikace. Pokud na něj kliknete, stáhnete si podvrženou aplikaci. Tato aktivita slouží jako impulz pro podvodníky k tomu, aby vás telefonicky kontaktovali a pod záminkou napadení vašeho účtu vás přiměli ke stažení další podvodné aplikace. A také k získání PINu k vaší kartě. Následně jste požádání o položení vašeho mobilního zařízení na vaši platební kartu. Telefon skrze čtečku NFC čipu přečte a přenese údaje o vaší kartě na zařízení útočníka, který již v danou chvíli stojí u bankomatu a vybírá z vašeho účtu hotovost.

Volač a Klikač znovu v akci, tentokrát cílí na vaši platební kartu

Útok je sofistikovaný nejen technickým provedením, ale i formou všech zainteresovaných (a také podvržených) aplikací/webových stránek.

Ubránit se mu můžete poměrně snadno – neklikejte na odkazy, které jsou vám zasílány skrze SMS/emaily. Informace a aktualizace si vždy vyhledávejte a stahujte skrze oficiální stránky banky a oficiální app story. Nikomu nesdělujte PIN ke své platební kartě a na základě žádosti vám neznáme osoby nepřikládejte své mobilní zařízení na platební kartu.

Sdílet:
FacebookLinkedIn

Související tagy

Související články

Počítač a příslušenství
7. ledna 2025
Podvodný e-shop – aneb „kdo chce víc, nemá nic“

Pohodlné nákupy veškerého zboží z domova s doručením až ke dveřím jsou už běžnou rutinou. Stejně tak jako zakládání falešných e-shopů podvodníky. Nelze konkretizovat druh zboží, na který se podvodníci zaměřují. Může jít o běžné, sezonní, ale i nedostatkové zboží. Hlavním vodítkem, které by nás mělo upozornit, že je něco špatně, je nízká cena, nebo zboží, které jinde není. Levné neznamená ověřený e-shop.

TCO
7. ledna 2025
Smishing – textující „rybář“

I v tomto případě útočník loví citlivá data, ale využívá k tomu formu textové komunikace. Přijde Vám zpráva do Messengeru, na Whatsapp, do e-mailu. Útočník má jediný cíl a to je přesměrovat Vás z těchto komunikačních platforem na falešnou stránku. Ta bude k nerozeznání od originální internetové stránky Vaší banky, e-mailového účtu, portálu identity občana či platební brány pro zadávání dat z platební karty. Způsobů jak se nás snaží přesvědčit, že mám na falešný odkaz kliknout je obrovské množství. A některé jsou velmi uvěřitelné.

TCO
7. ledna 2025
Vishing – volající „rybář“

V tomto případě se nás snaží útočník ulovit pomocí telefonického hovoru. Využívá k tomu lidskou důvěřivost, kterou podepře naléháním a předstíraným ohrožením našich peněz. Bankéř, technik z bezpečnostního oddělení banky či policista Vám sice může zavolat, ale NIKDY po vás nebude chtít součinnost s aktuální záchranou vašich peněz. To udělá banka sama, automaticky a vy nemusíte peníze vybírat ani je někam převádět. Banka Vám ale může doporučit, ať neděláte nějaký úkon. Např. nepřevádíte peníze na účet, který byl použit v minulosti při podvodu.

Pozvěte odborníka k sobě do třídy

Učitel ve třídě

Naši partneři

ČSOB
MasterCard
Policie ČR