Podvodný e-shop – aneb „kdo chce víc, nemá nic“

Tvoje cesta onlinem

7. ledna 2025

Pohodlné nákupy veškerého zboží z domova s doručením až ke dveřím jsou už běžnou rutinou. Stejně tak jako zakládání falešných e-shopů podvodníky. Nelze konkretizovat druh zboží, na který se podvodníci zaměřují. Může jít o běžné, sezonní, ale i nedostatkové zboží. Hlavním vodítkem, které by nás mělo upozornit, že je něco špatně, je nízká cena, nebo zboží, které jinde není. Levné neznamená ověřený e-shop.

Podvodný e-shop – aneb „kdo chce víc, nemá nic“

Jak nenaletět?

  • Nejlevnější nabídka neznamená nejvýhodnější nákup.
  • Prověřujte e-shopy. Vyhledávejte recenze. Hledejte podrobné informace a kontakty na odpovědné osoby, které e-shop provozují. Vyhledávejte recenze i na tyto osoby a jejich kontaktní informace.
  • Pokud e-shop žádné nezávislé recenze nemá, je to podezřelé.
  • Recenze na stránkách e-shopu jsou jen jeho vlastní reklamou.
  • Nezaměňujte recenze na zboží s hodnocením e-shopu. Kvalitní zboží z podvodného obchodu nedostanete.
  • Pokud e-shop nenabízí platbu „na dobírku“ a umožňuje jen platbu předem, je to podezřelé.
  • Neukládejte si platební kartu na stránkách e-shopu.
Sdílet:
FacebookLinkedIn

Související tagy

Související články

TCO
7. ledna 2025
Smishing – textující „rybář“

I v tomto případě útočník loví citlivá data, ale využívá k tomu formu textové komunikace. Přijde Vám zpráva do Messengeru, na Whatsapp, do e-mailu. Útočník má jediný cíl a to je přesměrovat Vás z těchto komunikačních platforem na falešnou stránku. Ta bude k nerozeznání od originální internetové stránky Vaší banky, e-mailového účtu, portálu identity občana či platební brány pro zadávání dat z platební karty. Způsobů jak se nás snaží přesvědčit, že mám na falešný odkaz kliknout je obrovské množství. A některé jsou velmi uvěřitelné.

TCO
7. ledna 2025
Vishing – volající „rybář“

V tomto případě se nás snaží útočník ulovit pomocí telefonického hovoru. Využívá k tomu lidskou důvěřivost, kterou podepře naléháním a předstíraným ohrožením našich peněz. Bankéř, technik z bezpečnostního oddělení banky či policista Vám sice může zavolat, ale NIKDY po vás nebude chtít součinnost s aktuální záchranou vašich peněz. To udělá banka sama, automaticky a vy nemusíte peníze vybírat ani je někam převádět. Banka Vám ale může doporučit, ať neděláte nějaký úkon. Např. nepřevádíte peníze na účet, který byl použit v minulosti při podvodu.

TCO
7. ledna 2025
Phishing – aneb útočník „rybaří“

Jak už název napovídá, jedná se o podvodnou techniku, při které se útočník snaží z velkého rybníku plného internetových uživatelů vylovit citlivá data těch nepozorných. Nejčastěji to jsou osobní informace a citlivá data jako přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví a jiným účtům a profilům a informace z platebních karet. Snaha může být také opačná. Tedy dostat škodlivý program do zařízení poškozeného.

Pozvěte odborníka k sobě do třídy

Učitel ve třídě

Naši partneři

ČSOB
MasterCard
Policie ČR