Když vám volají z banky… Mějte se na pozoru!
Tentokrát se zaměříme na telefonické hovory, které vás mohou stát statisíce. Podvodníci dovedou být přesvědčiví – představí se, mluví dobře česky, jsou vstřícní… ale chtějí po vás přihlašovací jméno a heslo k vašemu účtu. A to rozhodně není dobře! To by vám mělo začít blikat: POZOR, TO JE PODVOD!
A právě telefonátům z banky se tentokrát věnují youtubeři Janek Rubeš a Honza Mikulka alias Kluci z Prahy. V rámci naší preventivní kampaně Volač a Klikač vám ukážou a popíšou, jak přesně podvody probíhají, a naopak jak poznáte, že vám volá vaše skutečná banka a chce vás varovat.
Ostatně, podívejte se na video. Je hrozivé a poučné zároveň.
Související články
Podvodný e-shop – aneb „kdo chce víc, nemá nic“
Pohodlné nákupy veškerého zboží z domova s doručením až ke dveřím jsou už běžnou rutinou. Stejně tak jako zakládání falešných e-shopů podvodníky. Nelze konkretizovat druh zboží, na který se podvodníci zaměřují. Může jít o běžné, sezonní, ale i nedostatkové zboží. Hlavním vodítkem, které by nás mělo upozornit, že je něco špatně, je nízká cena, nebo zboží, které jinde není. Levné neznamená ověřený e-shop.
Smishing – textující „rybář“
I v tomto případě útočník loví citlivá data, ale využívá k tomu formu textové komunikace. Přijde Vám zpráva do Messengeru, na Whatsapp, do e-mailu. Útočník má jediný cíl a to je přesměrovat Vás z těchto komunikačních platforem na falešnou stránku. Ta bude k nerozeznání od originální internetové stránky Vaší banky, e-mailového účtu, portálu identity občana či platební brány pro zadávání dat z platební karty. Způsobů jak se nás snaží přesvědčit, že mám na falešný odkaz kliknout je obrovské množství. A některé jsou velmi uvěřitelné.
Vishing – volající „rybář“
V tomto případě se nás snaží útočník ulovit pomocí telefonického hovoru. Využívá k tomu lidskou důvěřivost, kterou podepře naléháním a předstíraným ohrožením našich peněz. Bankéř, technik z bezpečnostního oddělení banky či policista Vám sice může zavolat, ale NIKDY po vás nebude chtít součinnost s aktuální záchranou vašich peněz. To udělá banka sama, automaticky a vy nemusíte peníze vybírat ani je někam převádět. Banka Vám ale může doporučit, ať neděláte nějaký úkon. Např. nepřevádíte peníze na účet, který byl použit v minulosti při podvodu.