ČSOB spolupracuje s Policií ČR v oblasti prevence kyberkriminality
Kromě finanční gramotnosti se ČSOB v rámci vzdělávacích aktivit dlouhodobě věnuje i tématu bezpečnosti v online prostoru. Digitalizace je trend, který kromě řady výhod přináší i rizika v podobě kybernetické kriminality. Počet zločinů v online prostoru navíc každým rokem dramaticky roste.
Děti a mládež jsou v tomto ohledu nejohroženější skupinou, jelikož na internetu tráví mnoho času, ale neuvědomují si všechna rizika, která zde na ně číhají. Mezi nejčastější podvody v online prostředí, které ohrožují zejména děti a mládež, patří třeba krádeže herních účtů, zneužívání profilů na sociálních sítích, vishing, neoprávněné instalace podvodných programů nebo podvodné e-shopy.
V roce 2020 zahájili policejní preventisté a bankovní experti z ČSOB spolupráci společným výukovým programem Tvoje cesta #onlinem. Cílem tohoto programu je vzdělávání dětí a mládeže v oblasti rizik v digitálním prostoru a na sociálních sítích. Projekt byl doplněn kampaní „Společně proti internetovým predátorům“, která cílí na rodiče. V oblasti digitální bezpečnosti dětí spolupracuje ČSOB vedle Policie ČR také s Linkou bezpečí.
Související články
Podvodný e-shop – aneb „kdo chce víc, nemá nic“
Pohodlné nákupy veškerého zboží z domova s doručením až ke dveřím jsou už běžnou rutinou. Stejně tak jako zakládání falešných e-shopů podvodníky. Nelze konkretizovat druh zboží, na který se podvodníci zaměřují. Může jít o běžné, sezonní, ale i nedostatkové zboží. Hlavním vodítkem, které by nás mělo upozornit, že je něco špatně, je nízká cena, nebo zboží, které jinde není. Levné neznamená ověřený e-shop.
Smishing – textující „rybář“
I v tomto případě útočník loví citlivá data, ale využívá k tomu formu textové komunikace. Přijde Vám zpráva do Messengeru, na Whatsapp, do e-mailu. Útočník má jediný cíl a to je přesměrovat Vás z těchto komunikačních platforem na falešnou stránku. Ta bude k nerozeznání od originální internetové stránky Vaší banky, e-mailového účtu, portálu identity občana či platební brány pro zadávání dat z platební karty. Způsobů jak se nás snaží přesvědčit, že mám na falešný odkaz kliknout je obrovské množství. A některé jsou velmi uvěřitelné.
Vishing – volající „rybář“
V tomto případě se nás snaží útočník ulovit pomocí telefonického hovoru. Využívá k tomu lidskou důvěřivost, kterou podepře naléháním a předstíraným ohrožením našich peněz. Bankéř, technik z bezpečnostního oddělení banky či policista Vám sice může zavolat, ale NIKDY po vás nebude chtít součinnost s aktuální záchranou vašich peněz. To udělá banka sama, automaticky a vy nemusíte peníze vybírat ani je někam převádět. Banka Vám ale může doporučit, ať neděláte nějaký úkon. Např. nepřevádíte peníze na účet, který byl použit v minulosti při podvodu.