ČBA varuje před útoky na klienty českých bank

Tvoje cesta onlinem

ČSOB

7. ledna 2025

Česká bankovní asociace (ČBA) upozorňuje na pokračující nárůst kybernetických útoků, které cílí na klienty bank po celé České republice. Jen za prvních sedm měsíců tohoto roku bylo napadeno 49 436 klientů, což představuje nárůst o 37 % oproti stejnému období loňského roku.

ČBA varuje před útoky na klienty českých bank

Díky efektivním zásahům se podařilo bankám od počátku roku ochránit svým klientům více než 4 miliardy korun, přičemž nejvyšší doposud zachráněná částka na jednoho klienta činila 13 milionů korun. Přesto škody způsobené e šmejdy dosáhly 845 milionů korun. V meziročním srovnání se jedná o nárůst o 9 %. Průměrná škoda na klienta se oproti loňsku snížila na 17 083 Kč z předchozích 21 439 Kč. Tento pokles je výsledkem nejen intenzivní práce bank na detekci podvodů, ale i stále účinnější edukace veřejnosti, kterou ČBA a její partneři realizují. V návaznosti na tyto aktivity Česká bankovní asociace ve spolupráci s Policií ČR a NÚKIB spouští další ročník rozsáhlé celonárodní vzdělávací kampaně #nePINdej! která se nese v duchu využití umělé inteligence, jako stále častější praktiky e šmejdů.

https://cbaonline.cz/pocet-kybernetickych-podvodu-dramaticky-roste

Sdílet:
FacebookLinkedIn

Související články

Počítač a příslušenství
7. ledna 2025
Podvodný e-shop – aneb „kdo chce víc, nemá nic“

Pohodlné nákupy veškerého zboží z domova s doručením až ke dveřím jsou už běžnou rutinou. Stejně tak jako zakládání falešných e-shopů podvodníky. Nelze konkretizovat druh zboží, na který se podvodníci zaměřují. Může jít o běžné, sezonní, ale i nedostatkové zboží. Hlavním vodítkem, které by nás mělo upozornit, že je něco špatně, je nízká cena, nebo zboží, které jinde není. Levné neznamená ověřený e-shop.

TCO
7. ledna 2025
Smishing – textující „rybář“

I v tomto případě útočník loví citlivá data, ale využívá k tomu formu textové komunikace. Přijde Vám zpráva do Messengeru, na Whatsapp, do e-mailu. Útočník má jediný cíl a to je přesměrovat Vás z těchto komunikačních platforem na falešnou stránku. Ta bude k nerozeznání od originální internetové stránky Vaší banky, e-mailového účtu, portálu identity občana či platební brány pro zadávání dat z platební karty. Způsobů jak se nás snaží přesvědčit, že mám na falešný odkaz kliknout je obrovské množství. A některé jsou velmi uvěřitelné.

TCO
7. ledna 2025
Vishing – volající „rybář“

V tomto případě se nás snaží útočník ulovit pomocí telefonického hovoru. Využívá k tomu lidskou důvěřivost, kterou podepře naléháním a předstíraným ohrožením našich peněz. Bankéř, technik z bezpečnostního oddělení banky či policista Vám sice může zavolat, ale NIKDY po vás nebude chtít součinnost s aktuální záchranou vašich peněz. To udělá banka sama, automaticky a vy nemusíte peníze vybírat ani je někam převádět. Banka Vám ale může doporučit, ať neděláte nějaký úkon. Např. nepřevádíte peníze na účet, který byl použit v minulosti při podvodu.

Pozvěte odborníka k sobě do třídy

Učitel ve třídě

Naši partneři

ČSOB
MasterCard
Policie ČR