Kapesné pro děti. Komu patří peníze na dětském účtu a jaký vybrat
Blíží se začátek školního roku a tak i ve vaší rodině se možná diskutuje otázka jak s kapesným. Je lepší pokladnička nebo účet v bance? Zeptali jsme se odborníků a přinášíme přehled dětských účtů. Zeptali jsme se, jak peníze pro své ratolesti řeší šéfové bank.
Mluvit s dětmi o penězích bychom měli začít brzy. „Už ve třech, čtyřech letech můžeme využít přirozenou dětskou zvědavost a vysvětlit základní principy – na co máme peněženku a jak peníze vypadají. V obchodě můžeme mluvit o tom, kolik co stojí, samozřejmě v tomto věku využijeme hotovost,“ doporučuje gestorka finančního vzdělávání České bankovní asociace (ČBA) Lucie Nápravová.
Kolem pátého roku věku je podle ní dobré dětem pořídit kasičku, pravidelně s nimi peníze počítat a vysvětlovat – co si za to koupí, kolik potřebují na vysněnou hračku nebo třeba na zmrzlinu. Ideální výše kapesného neexistuje, záleží na rodinném rozpočtu, na věku dítěte i na jeho potřebách. Malým dětem, které s penězi teprve učíme zacházet, stačí i malá částka. Kapesné by ale mělo pomoci k tomu, aby si dítě vyzkoušelo jednoduché finanční plánování a pochopilo, co je spoření.
Pro starší děti je vhodné kapesné zasílané na účet. „Děti jsou digitálně zdatné, už o penězích něco vědí. Každý z nás to asi zná: platit kartou je lehké a občas o penězích takto můžeme ztratit přehled, naučme tedy své děti samostatně s penězi nakládat a hospodařit, vlastní zkušenosti jsou nejlepší a i chybami se člověk učí,“ říká Lucie Nápravová.
„Kapesné dávám podle potřeby. S dcerou mluvíme o financích často, na praktických příkladech jí vysvětlujeme, jak funguje svět peněz, nebo jak máme doma nastavený rodinný rozpočet. Naposledy jsme jí dali kapesné 460 korun, když odjížděla na čtrnáctidenní tábor. Něco utratila za pohledy a zmrzlinu, zbytek si mohla nechat v pokladničce, kam jí přispívají hlavně prarodiče. K dětskému účtu jsme nyní pořídili platební kartu, protože dcera bude od září dojíždět sama na osmileté gymnázium, tak aby měla u sebe finance vždy k dispozici.“
Jitka Hajičová, výkonná ředitelka obchodní podpory ČSOB
Rozdíly mezi bankami jsou i v tom, od jakého věku dítěte je možné běžný účet založit, nebo kdy dítě může získat platební kartu. Řada podmínek je ale stejných a ty vycházejí ze zákona.
Bankovní účet může dítěti zřídit jeho zákonný zástupce. „I přesto, že běžný účet zakládáte vy, peníze na dětském účtu jsou dítěte, banka ve většině případů vede jako majitele účtu dítě s tím, že vy máte práva disponenta a zákonného zástupce,“ vysvětluje gestorka ČBA. Jako rodič máte většinou právo nastavovat dítěti limity pro platby kartou a na účet nahlížet, případně provádět určité druhy platebních úkonů. „Pokud účet teprve vybíráte, srovnejte nabídky bank a zvolte tu, která nejvíce odpovídá vašim představám o fungování dětského účtu,“ shrnuje Lucie Nápravová.
Související články
Spustili jsme penězovědu.cz
Skupina ČSOB a společnost Mastercard vytvořily komplexní vzdělávací portál o financích Penězověda. Určený je zejména pro učitele a rodiče, kteří na něm najdou vše, co potřebují pro výuku finanční gramotnosti ve školách a v rodinách. Společným cílem společností ČSOB a Mastercard je pomoci v tom, aby se výuka finanční gramotnosti stala pevnou součástí školního vyučování.
ČSOB bude vzdělávat učitele v oblasti Finanční gramotnosti
ČSOB spouští vzdělávací program finanční gramotnosti pro pedagogy základních a středních škol. ČSOB získala akreditaci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro svůj kurz Finanční vzdělávání pro školy.
S finančním vzděláváním pomáhají školám i banky. ČSOB nyní nabízí moderní aplikaci a olympiádu ve finanční gramotnosti
Nároky na zřizovatele i ředitele škol se neustále zvyšují. V posledních letech je potřeba do učiva zařadit nové předměty jako je mediální gramotnost, kybernetická bezpečnost a finanční gramotnost. Školy musejí hledat nové způsoby výuky a zajistit potřebné vzdělání učitelů v nových tématech. V případě výuky finanční gramotnosti se nabízí pomoc. Podporou finančního a digitálního vzdělávání nejen dospělých, ale i školních dětí se v nějaké formě zabývají velké banky a finanční instituce.